08 juli 2011

Karin Broos

Detta är en av de absolut vackraste målningar jag sett på länge. Barnet ligger som i ett hav. Jag upplever en smärta då modern ligger med ryggen vänd mot det lilla sköra livet. Eller sover hon bara tungt och barnet har nyss vaknat och ligger nyfiket och gungar i vågorna...? Väggen ser sliten ut, dit modern är vänd. Gråter hon? Bilden skapar en berättelse och många frågor inom mig. Den är mycket vacker.

Jag lyssnade på henne, Karin Bross som sommarpratare i P1 idag och hennes resa är värd att lyssna på. En mycket spännande kvinna och konstnär.

1 kommentar:

  1. Michael Nilsson21 juli 2011 kl. 11:53

    Hej
    Skicklig målare, har dock inte sätt någon utställning ännu. Såg att målningarna ställdes ut i Borås.

    Jag såg din blogg av en slump, och läste lite. Jag tycker att det fanns en hel del intressanta inlägg där.

    Jag håller helt med om konstnärernas situation, Jag känner igen mig, man blir ibland ifrågasatt. Jaha du är konstnär och sedan kan diskussionen gå hursomhelst.
    Man får stå på sig.

    Konstnären anser jag har en mycket viktig uppgift för samhället, oavsett medium.
    Hur skulle samhället se ut utan kreatörer som satte färg på vardagen. Konsten väcker ju både frågor och inspirerar till nya möten och infallsvinkar.

    Har blivit mera politiskt intresserad för konsten i samhället, Kul att arbeta som konstnär. Den spännande, fria och kreativa yrkesvägen.

    Tyckte dina målningar var bra.


    Lycka till med skapandet.
    Vänliga hälsningar Michael Nilsson.

    SvaraRadera