27 maj 2009

Ut med det gamla!


I min ateljé står en antal proppfyllda pärmar och tidskriftsamlare sedan min tid som konststuderande. Jag har så många gånger tänkt att jag skall gå igenom dessa och fundera över 'vad var det som hände egentligen', men inser att det nog inte kommer hända förrän det närmar sig pensionsåldern. Nu har jag ett liv att fylla innan dess, med betraktelser, research, ord, skisserande, idéer, problemlösning och tankar. Liksom en sliten kulturarbetare behöver förnya sin garderob för att få tillbaka sin värdighet behöver en konstnär sopa banan fri från gamla idéer. Ernst Billgren skrev en gång "gör inte det som du tror är bra, gör det som du får kraft av". Eller som Carin Ellberg sade "titta i internationella konsttidskrifter och se vad som är 'rätt' och gör sedan tvärt om fast på rätt sätt". Hade jag en bra gammal idé borde den ju vara kvar. Om den var dålig har jag förmodligen glömt den redan.

(Skissböckerna gömmer jag däremot aldrig undan)

Ett måste är borta. Söker lust och tåga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar